Roeitocht door het Groene Hart

Een Pinkstermaandag om niet te vergeten

Afgelopen weekend waren we te gast bij Roeivereniging Alphen aan de Rijn, waar de dag al begon met een goed verzorgde ontvangst met thee, koffie en koekjes. Met ingenieuze karretjes en rollende cilinders werden de boten via een helling te water gelaten. Een klein technisch hoogstandje op zich.

Route

De route richting het prachtige Groene Hart voerde ons dwars door de tuintjes en terrassen van Alphen. De bewoners zaten net aan hun ontbijt en koffie en wij roeiden er bijna doorheen. Ook was het bijna een soort onverwachte sociologische studie naar alle denkbare soorten tuininrichting. Nederland op z’n smalst én gezelligst.

Het weer werkte perfect mee: zomers, warm en ideaal om te genieten van natuur, vogels (ooievaar!) en het vele groen. Onderweg passeerden we in de Meije talloze bruggetjes waar we moesten slippen, bukken en soms platliggen. Ook voeren we door een sluis met een verval van zo’n halve meter, een leuke en verrassende ervaring voor velen.

Laatste loodjes

Na een heerlijke picknick in de schaduw roeiden we verder richting de Nieuwkoopse Plassen, waar het ineens zo druk was dat het bijna de Kalverstraat leek. Een paar kilometer verder moesten de boten zelfs over de weg worden getild om van de plas naar de sloot te komen voor de laatste etappe. Met de laatste krachten bereikten we, 33 kilometer later, moe maar voldaan de vereniging weer, waar een uitstekend verzorgde barbecue al op ons wachtte.

Via de bekende link van Eva is een beeldrapportage te bekijken. De boot en bemanning met Catja, Marten, Jos en Peter ontbreken helaas op de foto’s, maar zij waren er de hele tocht bij.

Veel dank aan de Toercommissie van MdR en de roeivereniging van Alphen voor de organisatie en de tot in de puntjes verzorgde dag. Een Pinkstermaandag om nog lang met plezier aan terug te denken!

Tekst en foto’s: Eva

Scroll naar boven