600 Km kajakken in 6 dagen haalbaar?

weser 665x320

Tekst en foto's: Mattijn Vroon

Zoals Bart het in de vorige nieuwsbrief beschreef voeren Wendy, Bart, Piet en Wilfred de Weser 80 km marathon in midden Duitsland op zondag 7 mei 2017 en reden zij met de twee auto’s weer naar huis. Harold en ik (Mattijn) waren vastbesloten om vanaf Hameln de resterende 465 km terug te varen.Na meerdere jaren samen de 200 km in +/- 25 uur te hebben gevaren, was het idee dat terugvaren met een kleine 100 km per dag zou moeten kunnen lukken. Omdat ik na die 135 km nog precies 5 dagen had voor de rest (op zaterdag 13 mei zou het NK kanopolo in Uithoorn zijn, met spelen, scheidsen, fluitexamen en EHBO). We hadden dus een uitdaginkje. Of dat ging lukken…. De eerste avond brachten we door op de finish van de 135. Helaas een uurtje later dan andere jaren omdat we minstens 25 kilo extra ballast mee hadden. Door de forse wind tegen en door de lage waterstand was er minder stroom mee dan andere jaren. Lekker Bradwurst eten op de finish en na 21:00 uur sluitingstijd moest alles plots weg. Of wij gratis steak en worst wilden eten… Ach, als het toch op moet…

weser 08aweser 13

Maandag
Direct na 200 meter wat licht oponthoud bij de eerste sluis maar een glijgoot die ons met dik 23 km/h zeker 50 meter verder en 5 meter lager bracht maakte dat ruimschoots goed. Trek maar aan het touwtje en een deurtje zakt naar beneden en je spoelt zo de goot door. Heel gaaf. Vervolgens 70 km lichte stroom mee en wind tegen door duits landschap varen was mooi. We voeren gelijk op met een Duitser die in een Point 65 kajak 300 km naar het noorden moest varen naar Bremen. Hij had ook last van zijn zitje op lange tochten… Wij ook en dat was een schrale troost. De lunch wilden we bij een Mac Donalds pakken. Op Google maps leek dat te zijn na een stationnetje en na een klein bosje. Maar het stationnetje bevond zich met 10 meter hoge steile oevers en het bosje bleek een onbeklimbare hoge bergrots… Die hebben we maar overgeslagen. Onze laatste Weser meters waren een 30 meter hoog aquaduct opklauteren omdat het kanaal waar we in moesten over de Weser gaat. Daar zijn we de dijk opgeklommen met de kajaks op 2 wieltjes achter ons aan. We hebben dit Deutschland Mittelkanaal voor 22 km met regen en wind… (rijm het maar af) gevaren. De eerste dag dus 92 km gevaren. Redelijk op schema. Het aardige aan de regen was dat we drijfnat en (eenmaal uit de kajak) klappertandend bij een aardige havenmeester kwamen. Omdat de keuken verbouwd werd en er geen hete koffie was en de douche ook steenkoud bleek en de havenmeester al 35 jaar in Bergen aan Zee kwam... mochten we gratis kamperen en met de 2 werklui een fust van 5 liter bier helpen opdrinken. Wij waren plots :”Die junge Leute” en moesten hen alles vertellen over onze drieste reis. Je kunt het slechter treffen. Daarna samen uit eten om ook weer eens wat diepgang te krijgen in brede maatschappelijke discussies.

weser 11weser 04

Dinsdag

Deze dag nog een 80 km recht kanaal met wind tegen. Uiteraard geen stroom maar wel lekker gevaren. Best nog een mooi kanaal met veel bedrijvigheid van staalindustrie, betonbouw en windmolengiganten. Onderweg een Aldi aangedaan en veel bier en brood ingeslagen. Aan het einde van het kanaal rechts af richting de Eems met een sluis die na verkennen en bellen voor ons open bleef. Een verval van (zie foto) toch aardig wat meters. Helaas 2 km verderop weer een sluis met weer veel verval maar inmiddels werd het echt schemerig en zijn we een kampeerplekje gaan zoeken. Op het sluizencomplex tussen de oude sluis en de inmiddels nieuwe sluis lag een bosje met een laag dijkje waar we redelijk uit het zicht onze tent konden opzetten. De rekenaar telt nu 82 km deze dag (een kleine daling maar nog geen reden tot paniek). We hadden een grote pot in bier gestoofd vlees en wilde-rijst, wat weggespoeld werd met ieder 2 halve liters die onderin de kajak toch goed koud waren geworden. Erg lekker na zo’n dag varen en uiteraard gezellig.

weser 09weser 02weser 14

Woensdag

De vogels floten ons al om 5 uur wakker. Dus zoals elke morgen eerst koffie zetten, in het bos poepen, omkleden, kano inladen, wieltjes onderbinden en gaan. Aan de andere kant van de sluis via het hoge gras en veel stenen te water gegaan. En dan nog zowat 5 sluizen voor we de Ems (Eems) op voeren. Best mooi, geen stroom. Na een km of vijf het Ems Vechte Kanal op gegaan met 20 kilometers door het bos (geen wind hoera), wel ondiep water maar ook hoera voor een Mac Donalds op loopafstand! Daarna een Lidl aangedaan voor de dagen die zouden komen. Met weer twee topzware kajaks op pad en via Nordhorn de Vecht opgegaan. Daar was de Vecht maar 5,5 meter breed. Dat weten we zo precies omdat er nogal wat stenen in de Vecht lagen waardoor dit eerder een wildwater riviertje leek. Harold voorop botste op een steen, draaide 90 graden van richting, kwam vast te zitten en sloeg om…. maar kon met zijn hand op de bodem steunen en draaide verder door waardoor hij achteruit de Vecht afging. Intussen had ik al remmend hem fors haaks geramd en ging hem achterstevoren achterna. Hilarisch ook omdat we nogal wat stenen onderwater raakten en we bij elke kras: ”Sorry Michiel” of: ”Sorry Josse” riepen. En dat dus heel vaak. Pas een heel eind verder was de Vecht breed genoeg om weer te draaien. Veel stuwen, omdragen en nog meer stuwen en sluizen. Ook veel stuwen die ik vanuit de lucht (Google) niet gezien had omdat ze onder bruggen bleken te zitten.
We zijn het een beetje kwijt geraakt maar die dag werd het niet meer dan 67 km. Dus toen een visser ons vertelde (wat we eigenlijk al wisten) dat er geen camping in de buurt was, zijn we een zijriviertje op gekajakt en bij een mooie heuvel gestopt. Dat bleek in het jaar 1122 een burcht geweest te zijn die de Bisschop van Utrecht met een leger verwoest had. Het fijne was dat dat op een bord stond met een bankje erbij met een afdakje erboven. Dus tenten omhoog, omkleden, bierbommetjes en bier… daarna lekker brood met kaas. Onze tweede avond wildkamperen.

weser 12weser 03a

Donderdag

De hele dag stond in het teken van de Vecht zo ver mogelijk afvaren (mooi), laag water en veel stuwen. Eén km voor de grens met Nederland stond een uitnodigend bordje “koffie” en een pijl. Daar zijn we onszelf maar gaan trakteren en meteen maar cake erbij. Geen prijzenkaart, maar je mocht doneren wat jij vond dat het waard was. Leuk concept; hadden we wel eens van gehoord maar nu dan ook echt meegemaakt. Niet te lang getreuzeld want de expeditie wachtte. Hele dag gevaren tot Ommen. Weer niet de 100 km die we gehoopt hadden. Daar zijn we bij de camping Koeksebelt uitgestapt, na 56 km oid. Geen idee want mijn Garmin stopte ergens daarvoor. We hebben maar eens een trekkershutje geboekt en na 3 dagen varen zonder douchen weer eens een douche gepakt. Een trekkershut scheelt toch weer ’s ochtends een luchtbed en tent oprollen en inpakken. Direct naar de Jumbo en een Pizzaatje pakken met plannen voor de volgende dag. Als we dan eens hééél vroeg opstaan…

weser 06weser 07

Vrijdag
Voor 5en op, elektrisch de koffie gezet in de hut en om 6 uur op het water. Na wat stuwen door naar Zwolle, daar links afslaan naar de sluis en om 11 uur de IJssel op te gaan. Echter die sluis was buiten werking (defect?) en de kades waren 1,5 meter hoog. Dus dat werd klimmen en met touwen de kajaks uit het water takelen. Vijfhonderd meter verder de dijk af en via basaltblokken de kajaks te water gelaten. Op de IJssel weer lekker stroom mee. In Kampen hadden we naar een supermarkt gewild maar het regende en we hadden beide nog wel wat eten, dus dóór.
Bijna op het einde van de IJssel bleek er een overdraagpunt om met een kajak een paar kilometer af te snijden. Twee drijvende betonnen bakken waren aardig maar daar kon je maar net aan op staan (kajak is 5,5 meter lang en de vlotten waren totaal nog geen 5 meter lang) . We tilden eerst tegelijk Harolds kajak op en Harold die iets naar achteren moest om een loopplank op te gaan besefte niet dat ik al op het randje van de vlonder stond. Plots lag ik in het water doordat Harold even krachtig de kajak naar achteren prikte en ik te laat "Stop!" riep. Gelukkig was het er niet diep maar de boot van Harold kraakte zo hard met de achterkant op het vlot dat de splinters er vanaf vlogen. Weer Sorry….
Aan de andere kant van de dijk weer te water en op naar de Roggebotsluis. Dit was de tweede sluis die we tijdens de hele vakantie plots wel door mochten.
Het Randmeer op en doorpeddelen naar Elburg, daar voorbij en op naar Harderwijk… daar voorbij en naar Zeewolde waar de lucht inktzwart werd met eng rood licht onder de wolken door. Het was inmiddels tegen 20:00 uur en Yvon gebeld die mij zou komen ophalen. Het zou nog maar 75 km zijn naar Uithoorn (vergelijkbaar met Rondje Pampus). Harold wilde de tocht graag afmaken. Dus na gedouched te hebben, spullen in tassen etc… en een nootje eten kwam Yvon met Sterre. We hebben Harold bij een patatzaak afgezet.

weser 01aweser 05

Zaterdag
Harold voer terug en is tegemoet gevaren door Bart, Wilfred en Wendy. Daarmee was deze 600 km klus dus niet in 6 dagen maar wel in 7 dagen te doen.
Een volgende trip (ooit) gaan we kijken of we minstens zo avontuurlijk kunnen wild-kamperen, iets minder druk op de kilometers per dag en liefst iets minder sluizen. Wellicht ook een minder kwetsbare kajak mee want… sorry, sorry, sorry, we hebben veel krassen op onze ziel en kajak gemaakt. Gelukkig is een kajak een gebruiksvoorwerp waar we dus veel gebruik van hebben gemaakt. Hebben we nog meer geleerd. Zeker, maar dit verhaal wordt al te lang dus vraag er maar naar.

Amstel Drecht Regatta

Klik voor uitslag op poster
UITSLAG

Foto's A-D Regatta

Foto's AD
Klik op afbeelding hierboven voor foto's Amstel-Drecht-Regatta

Programma toertochten roeien 2017

Programma Marathonroeien 2017

Een nieuw jaar, een nieuw programma voor de marathonroeiers van MdR. Wij hebben uit de marathonkalender 2017 van de KNRB weer een paar marathons geselecteerd waar we aan mee zouden willen  Read More

Kano Toertochten 2017

Het programma voor de kano-toertochten 2017 is gereed! Dit programma bestaat uit verschillende onderdelen: Lange tochten, toertochten georganiseerd door de toercommissie van MdR en enkele aankondigingen van tochten Read More